Cykler & Cykling

Vi blogger om alt indenfor cykler, cykling og cykelløb.

Cykler & Cykling - Vi blogger om alt indenfor cykler, cykling og cykelløb.

El-Cykler

El cykler

En el-cykel er kort og godt en almindelig cykel med en elektrisk hjælpemotor i for- eller bagnav. Konceptet er ikke nyt, selvom elcykler først er blevet almindelige i gadebilledet i de senere år. Allerede i 1895 fik firmaet Bolton Jr. i USA patent på en el bike med en 10 volts akkumulator og en elmotor monteret i baghjulsnavet. I 1992 kom den første moderne elcykel på markedet. Den var produceret af svejtsiske Velocity.

Elcykler - Damecykler - Herrecykler

El-cykler og loven

El-cykler ligner langt hen ad vejen almindelige cykler, og både juridisk og forsikringsmæssigt anses el-cykler for at være almindelige cykler.

Lovgivningsmæssigt gælder også de samme regler som for almindelige cykler, hvis der udelukkende er el-motor på cyklen, som kun afgiver effekt, når der trædes i pedalerne. Motoren må desuden have en maksimal effekt på 250 watt og kun afgive effekt, når cyklens fart er under 25 km i timen.

Der kræves ikke kørekort til el cykel eller el scooter. En el cykel kører på cykelsti eller vej. En el scooter med en maksimal hastighed på seks km i timen må køre på fortovet, men skal benytte cykelsti eller vej, hvis den kører hurtigere.

Både elcykler og elscootere skal opfylde færdselslovens krav til lys og reflekser. El-cyklen dækkes som udgangspunkt af ens familie- eller indboforsikring, men det er en god idé at forhøre sig hos sit forsikringsselskab, hvis man køber en særlig dyr cykel.

Sådan fungerer elcyklen

Udover en elektromotor er en elcykel også udstyret med en akkumulator, styreelektronik for motoren og en sensor, der styrer koblingsbevægelsen. De fleste modeller har batterikontrolviser og tretrinsstyring af motoreffekten.

Effekten på en el motor måles i watt, men el motoren kan som regel yde mere i spidsbelastninger. For at få et mere retvisende billede af elcyklens trækkraft suppleres angivelse af watt ofte med en angivelse af drejningsmomentet.

El-cykel fra Pro-Movec

Rækkevidde for el-cykler

Rækkevidden for en el cykel varierer for de forskellige modeller. Jo flere amperetimer, des længere holder batteriet.

Med en kapacitet på 10 amperetimer kan en el cykel snildt køre 30 kilometer med fuld motoreffekt på en stor del af strækningen. Ved økonomisk kørsel på en strækning uden mange stigninger kan batteriet række op til den dobbelte distance.

Nogle producenter sælger ekstrabatteriet, som monteres på siden af cyklen, så rækkevidden øges yderligere. Batteriets kvalitet er ret afgørende i forhold til ydeevne og rækkevidde. Batteriet skal være af lithium-ion eller lithium-polymer typen. I modsætning til de gammeldags batterier tager de moderne batterier ikke skade, hvis de genoplades, inden de er kørt helt ned. Opladning sker via en almindelig 220 volt stikkontakt, og en fuld opladning klares på fire eller fem timer. Allerede efter en times tid er batteriets kapacitet oppe på 50%.

På de fleste elcykler er batteriet monteret under bagagebæreren, hvor det låses fast med nøgle. Nogle bagagebatterier kan oplades, mens de sidder på cyklen. Andre skal tages af. Det er dog hurtigt at tage batteriet af, så det kan oplades eller opbevares indendørs, f.eks. hvis man vælger at anvende elcyklen om vinteren.

Elcykler om vinteren

En elcykel kan sagtens anvendes i frostvejr, idet både motor og batteri tåler regn. Motoren er indkapslet, så fugt og vejsalt ikke trænger ind til den.

Motorerne på moderne el-cykler er desuden børsteløse, så de slides ikke særlig meget over tid og kræver derfor ikke vedligehold eller udskiftning. Hvis man vælger ikke at anvende elcyklen om vinteren, skal man lade batteriet helt op, inden cyklen sættes væk. Batteriet skal helst opbevares ved stuetemperatur og lades op til maksimum mindst hver anden måned. Et moderne lithiumbatteri holder til mere end 500 hele opladninger. Herefter falder batteriets kapacitet til under 80% af den oprindelige. Et nyt batteri kan som regel anskaffes for 3-4.000 kroner afhængig af producent.

Elcykel producenter

En lang række cykelproducenter har set muligheder i markedet for moderne elcykler. Tidligere henvendte elcyklerne sig primært til de målgrupper, som købte cykler i klassisk design med en oprejst siddestilling og blød saddel. I dag designes elcyklerne også som foldecykler, som citybikes og som cargo bikes med plads til en betydelig last.

El cykel fra Volkswagen bik.e

Pro-Movec er en dansk virksomhed, som siden år 2005 har været en af de førende producenter af el cykler. Pro-Movec tilbyder en håndfuld forskellige modeller i elegant skandinavisk design.

Danske Kildemoes har i mere end 60 år produceret cykler, og i de seneste år er kollektionen kommet til at indbefatte elcykler i klassisk design i både herre- og damecykler med enten tre eller syv gear.

Verdens førende producent af elcykler er Kina. Kineserne har taget el cyklen til sig som transportmiddel, men landet eksporterer også i stort tal.

Hvem kan have glæde af en el-cykel?

El cykler er oplagte til handicappede eller ældre medborgere, men også yngre og rørige mennesker kan få store fordele af at investere i en elcykel. En elcykel er praktisk i byen, hvor man hverken skal tænke på parkeringsplads eller bilkøer. En elcykel giver desuden en meget større rækkevidde, og man kan ankomme på sit job uden at være blevet svedig og træt undervejs. Samtidig gør man noget godt for ens egen pengepung og for miljøet, idet en elcykel ikke forurener som f.eks. en bil.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (21 votes cast)
El-Cykler, 9.6 out of 10 based on 21 ratings
  • Lisbeth Hansen says:

    Tak for en god artikel. Jeg har længe gået med overvejelser om at købe en el cykel, og gør det stadig, men syntes fortsat prisniveauet er for højt.

    Dem af jer som har en el cykel, hvad syntes i om den? Er den pengene værd?

    Kærlige hilsner
    Lisbeth

    24. februar 2013 at 22:20
    • Hanne Rickert says:

      Jeg har KOL og er blevet super glad for min el-cykel, uanset vind og vejr kan jeg komme ud at cykle, Jeg kan cykle op og ned af bakker uden at blive forpustet og træt, så hurra hurra for mit valg af cykel.

      23. april 2013 at 14:56
  • michelle nielsen says:

    Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe mig med. Må jeg køre med cykeltrailer på en elcykel? Jeg mener sådan en til børn. Jeg har forsøgt at google det men kan ikke rigtig finde noget om det. Hjælp…
    Hilsen Michelle

    23. april 2013 at 14:20
    • Ole Larsen says:

      Hej Michille,

      En el-cykel er at betragte som en ganske almindelig cykel, så du må gerne køre med trailer – også til børn.

      Mvh.
      Ole

      2. maj 2013 at 13:35
  • erik schouser, kirkeskov allé 40, 3050 Humlebæk says:

    jeg er tæt på 86 år og har i 11-12 år haft stor glæde og gavn af min MBK Ax-ion elcykel til at køre til skov og strand på. Batterierne (jeg har 2, som jeg skifter med) er nu ved at skulle på pension, og jeg har forgæves søgt efter nye på nettet. Der står intet navn på batterierne, men opladeren er fra Ymaha og er model nr. 5AS1 – 24V – 1.4 A. Produktionsnr.023893. Kan nogen mon gi’ mig en staldfidus ? m.v.h. E.S.

    2. maj 2013 at 13:14
  • Erik says:

    Til min navnebror på ca. 2x min alder:

    Der kan købes en ny akkumulator med tilhørende lader på dette link for 339 Euro plus forsendelse. Laderen fra det gamle batteri kan ikke anvendes.
    Jeg har lige købt en brugt elcykel som din ubeset, og vil selv bygge et batteri op. Det kommer til at koste mig ca. 1100 kr og en del arbejde.
    http://www.idealo.de/preisvergleich/Liste/69160253/yamaha-xpc-26-akku-kaufen.html

    10. juni 2013 at 06:32
  • Oscar | Elcykel test says:

    Super artikel der giver et godt overblik! Jeg er også så småt begyndt at få lidt forskellige elcykel tests op på min side.

    /Oscar

    19. september 2013 at 09:28
  • Charlotte says:

    Jeg har lige købt denne elcykel fra http://www.fribikeshop.dk/Produkter/Cykler/Batavus-Easy-Padova.aspx. Jeg er simpelthen så glad for den. Jeg døjer selv rigtig meget med knæet og bor i Århus, som jo er kendt for dens bakker. Så er bare super glad for denne hjælp samtidig med at man laver noget.

    27. september 2013 at 11:49
  • Peter says:

    Jeg undrer mig over, at de mange artikler om elcykler ikke nævner de meget høje omkostninger.
    Et lithium-ion batteri holder til 5-600 opladninger og koster mellem 3000 og 4000 kr.
    For mit vedkommende er det en ekstra udskrivning på knap 4000 kr. hvert andet år – oven i elforbrug og service. Cyklen kostede 17000 kr. Hvis den holder i 10 år vil den til den tid have kostet mig 37000 kr plus det løse. Det er rundt regnet 16 kr. pr. arbejdsdag.

    14. november 2013 at 01:12
    • Erik Schouser says:

      Hi Peter !

      Jeg deler din undren – Jeg gennemgik for 2 år siden en fejlslagen by-pass operation, som har resulteret i, at jeg p.g.a. hjerteflimmer ikke kan golde balancen, når jeg cykler, og derfor har måttet skifte til en 3-hjulet el-scooter, da mit kørekort af samme grund heller ikke kan fornyes.

      Pr. 1. dec. 2013 flytter jeg i ældrebolig (jeg er 86 år) og er derfor nu kommet i den situation, at jeg grundet pladsmangel må afhænde min dejlige MBK Ax-ion City el-cykel, som kun har kørt meget lidt, men til gengæld i ca. 9 år på samme batteri og i hele sin levetid kun har været udendørs, hvis jeg tilfældigvis ha r skullet noget meget vigtigt og det så lige netop da var regn- eller snevejr.

      Hvis en ny ejer skal investere 3000 kr. i et nyt batteri vil hun/han derfor næppe være tilbøjelig til at byde ret meget for den, men jeg har dog alligevel tænkt mig at forsøge at sælge den, hvis det kan lykkes mig at holde salgsomkostningerne nede på et rimeligt niveau, for det er en virkelig dejlig cykel, som jeg har været utrolig glad for og kørt mange gode ture på her i vores dejlige omegn.

      Det må så fremover foregå, også elektrisk, men uden pedaler, men det går såmænd også ganske udmærket (i supermarkedet er det næsten som at køre slalom på “Jyllandsringen” .
      Tak for din mail og trods dyre kilometre fortsat god kørsel.

      B.R. Erik Schouser

      16. november 2013 at 21:22
  • Jørn says:

    Jeg er 62 år og har lidt problemer med benene. Jeg har derfor købt en Winora F1 elcykel for at pendle fra og til arbejde. Det er vigtigt at holde bentøjet igang – i hvert fald har det forbedret min situation. Jeg har valgt at købe en dyrere elcykel fordi mange af kinamodellerne ikke overholder forventet distance på en opladning. Min kone overvejer også at anskaffe sig en Winora F1, så vi kan tage nogle lange turer i weekenden når vejret bliver godt igen.
    Jeg købte min i Jylland hos http://www.epo-cykler.dk/product.php?id_product=1076, men tror nok ebike center i kbh. også har dem på lager.
    Med venlig hilsen
    Jørn O. Carlsen

    28. februar 2014 at 14:16
  • Morten says:

    Til de af jer ovenstående, der synes prisniveauet på elcykler fortsat er for højt.Så prøv et at kigge forbi http://www.velcykel.dk, de importerer cyklerne direkte, det betyder at hylderne ind i mellem er halvtomme, men prisen er også mærket ned, da der ikke er nogen mellem handlere der skal have en avance.

    10. maj 2014 at 16:25
  • John says:

    Jeg er enig med Morten om at elcykler ikke behøves at være så dyre, hvis man handler de rigtige steder.

    Hos http://smartmove.dk/ ved jeg også de har egen import, hvilket kan mærkes på prisen. Så det er vigtigt man undersøger mulighederne først, inden man køber.

    27. maj 2014 at 12:25

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*